Saturday, 12 May 2007

Vakantie vieren in Paihia :)

Dag 32 Wairoa >> Waikaremoana
1 Mei 2007

Het is een klein stukje (63 km) rijden naar het meer, maar het is voor de helft van de tijd over onverhard en smalle slingerende wegen. Dus het heeft ons wel anderhalf uur geduurd. Het is helaas een beetje bewolkt maar het weer zag er voor de rest goed uit. De camping is erg rustig. Wat er wel was waren vele boten op hun trailers, want het seizoen is voorbij. We zijn naar informatiecentrum geweest en hebben rustig langs het water een wandeling gemaakt. We hebben niet veel gedaan, als genoten van de omgeving.

Dag 33 Waikaremoana >> Gisborne
2 Mei 2007
Ze gaven de dag ervoor op dat het wel eens goed kon gaan regenen. We hadden geen zin om met dat weer over deze slingerende grindwegen te gaan. Dus vroeg weg gegaan. Maar de hele dag mooi weer. In Gisborne op een camping gelijk aan het strand en we hebben lekker in de zon gezeten. Daarna door de stad gewandeld en wat gegeten. Ook hebben we cider geprobeerd waar deze streek om bekend staat.

Dag 34 Gisborne >> Whakatane
3 Mei 2007
We hadden het plan om helemaal via de oostkust te gaan gestopt en we hebben afgesneden. Dit was ook een mooie route door een vallei heen waar ook de oude bossen die rond Waikaremoane groeien.Via het kleine plaatsje Opotiki naar Whakatane gegaan. Hier gelijk een camping gezocht en door het stadje heen gelopen. Omdat het zulk lekker weer is besloten om bij een mexicaan lekker uit eten te gaan. Dit hebben we dan ook gedaan.

Dag 35 Whakatane >> Rotorua
4 Mei 2007
Klein stukje rijden. Voordat je bij Rotorua komt passeer je eerst 4 meren. Erg gaaf. Ook een stroompje gevonden waar echt heet water doorheen stroomt. Dit komt omdat het zo'n vulkanisch gebied is dat water diep uit de grond echt gloeiend heet is. Bij 3de meer lekker gelunchd, en in Rotorua naar de backpackers gegaan waar Suzanne heeft gewerkt toen ze hier haar stage liep. Kregen een gratis overnachting aangeboden en hier gebruik van gemaakt. We zijn die middag naar Te Puie gegaan. Waar je alles te weten krijgt over de Maori en hun geschiedenis. Ook is op hun terrein allemaal hotsprings en geysers te vinden. Erg indrukwekkend. We kregen meteen zin om eens zo'n hotpool te ervaren. Dus die avond zijn we naar een Spa (badhuis) gegaan en lekker in verschillende baden met temperatuur varieerend van 38 tot 42 graden gaan relaxen. Nog ff een biertje gedaan nadat we wat foto's geupload hadden en ander bed dan die van onze camper gaan genieten.

Dag 36 Rotorua >> Mt Maunganui
5 Mei 2007
Die ochtend zijn we naar de Agrodome gegaan en hebben een schapenshow gevolgd. Als je in Nieuw Zeeland bent en je zowat dagelijks over de schapen struikeld wel een schaapsscheershow gezien hebben. Dus dat zijn we gaan doen. We zijn meteen van alles over verschillende soorten schapen te weet gekomen. s'Middags naar Mt Maunganui gegaan en deze beklommen. Ook hier s'avonds naar een Spa gegaan (we konden er geen genoeg van krijgen ;)

Dag 37 Mt Maunganui >> Coromandel Town
6 Mei 2007
Vandaag wisten we nog niet zo goed wat we wilden doen. Of de lange route naar Coromandel town of eerder afslaan naar Thames. Toch maar de lange route gedaan want we willen natuurlijk niets missen! Erg mooie route, veel bochten. Eerste stop Waihi waar Zan 14 jaar geleden ook al de goldmine heeft gezien. Erg interessant. In Coromandel stad aangekomen blijkt het nauwelijks een stad te zijn :) Maar wel erg leuk om zover gekomen te zijn.

Dag 38 Coromandel Town >> Pakiri Beach
7 Mei 2007
Eerst een stuk zuid naar Thames en dan weer omhoog. Vandaag veel gereden, wel nog even gestopt in Pokeno om een ijsje te eten. Lekker! Door Auckland gezoeft, langs de skytower en over de harbourbridge. Nog gestopt om te eten in Orewa aan het strand. Even voeten in het water (dat kan gelukkig weer want het weer is heerlijk). En door naar Leigh. Daar is een marine reserve wat erg mooi schijnt te zijn. En ook is. We komen er om drie uur aan en kijken vanaf de rotsen naar heel veel vissen. Heel indrukwekkend, zo vlak langs de kant. We besluiten niet te gaan snorkelen omdat het bijna donker is. (rond 6 uur is alles pikkedonker). We rijden een stukje verder naar Pakiri om daar op een wat vreemde campsite te gaan staan. Wel mooi aan het strand! Voor het donker nog net even bij het water kunnen kijken en wat schelpjes kunnen zoeken.

Dag 39 Pakiri Beach >> Opononi
8 Mei 2007
Eerste stop is het Kauri museum waar we een paar uurtjes zoet zijn. Een museum met heel veel info over de Kauri tijd. De kauri is een boom die hier in NZ groeit. Hele oude bomen die heel dik worden. Ook hebben ze veel hars, gum, wat heel bruikbaar is. Dus daar ook veel info over. Als we daar uitgekeken zijn, eten we even een hapje daar om de hoek. Heel lekker een panini en een stukje quiche gedeeld. We rijden verder naar de Kauri kust. Eerst boodschappen gedaan in Dargaville en vervolgens naar de grote, nog in leven kauribomen. We besluiten om voorbij de oudste te rijden en gelijk naar Tana Mahuta te gaan. Daar aangekomen is het maar vijf minuten lopen naar een mega grote boom! We zijn zo onder de indruk dat we de anderen ook willen zien. Maar dat moet morgen maar want het is bijna donker. Op naar de dichtstbijzijnde plaats, Opononi (van Opo, de tamme dolfijn) daar op de campsite gestaan (beetje vreemde vent, we mochten vuil water zo op onze plek lozen... maar verder wel aardig).

Dag 40 Opononi >> Waipapakauri
9 Mei 2007

Vandaag dus weer twintig minuten ofzo terug gereden naar de dikste en oudste Kauri boom nog in leven. (Naam vergeten:). Een boom van over 2,000 jaar oud! En ook langs de four sisters gelopen, vier grote kauris. Het hele bos daar staat vol grote dikke bomen maar een paar zijn wel heel indrukwekkend. Kijk de foto's maar. Op de terugweg nog even op een strandje in Opononi gekeken en bij de i-site de tour voor morgen geboekt. Met de ferry de rivier (of haven geloof ik) overgestoken en de scenic route naar Kaitaia genomen. Boven Kaitaia eerst naar Kauri kingdom gegaan, op de foto met de grote kauri trap en bank.. En vervolgens naar een plaatsje dat Waipapakauri heet. Voor de zonsondergang naar het strand gegaan en nog (heel veel) foto's gemaakt daarvan... Erg mooi.

Dag 41 Waipapakauri>> Cape Reinga >> Waipapakauri
10 Mei 2007
Vandaag met de bus naar Cape Reinga want dat is veel leuker. De bussen gaan nl over het strand! Extra vroeg opgestaan om te internetten, kon dat ineens niet meer omdat ze alles aan het verhuizen waren. Dikke pech.. Om kwart voor tien opgehaald en gelijk bij Waipapakauri het strand op. Onderweg nog gestopt bij Bluff voor wat fototjes etc. De volgende stop was bij het grote zandduin waar we met een slee vanaf gingen... Lekker knarsetanden de rest van de dag :) John is twee keer naar boven geklommen (leuk filmpje van de tweede keer gemaakt) maar ik heb het bij 1 keer gehouden... Pfff, wat een hoogte! Maar wel erg leuk.. De volgende stop was Cape Reinga, helemaal in het noorden waar de vuurtoren staat. Een half uurtje daar rondgelopen en foto's gemaakt en weer in de bus. Dit keer stopten we bij een baai met een mooi strandje waar we gegeten hebben. Weer een half uurtje de tijd dus nog even tijd om over het strandje te wandelen. Nog cats eyes gevonden, kleine schelpjes. De volgende stop is bij het gumdiggers park. Die grote kauri bomen zijn dus door een vloed overspoeld en die bomen hebben ze opgegraven. Erg mooi om te zien. Ook leuke info over Manuka en Kanuka bomen... Heel boeiend.
En rond vier uur zijn we weer thuis. In Kaitaia nog even geprobeerd op internet te gaan maar dat lukte niet helemaal. Wel erg lekker gegeten in een tentje dat Beachcomber heet. Lekker venison (hertevlees) en John Hapuka (vis). Met super lekkere salade...

Dag 42 Waipapakauri >> Paihia
11 Mei 2007
Drukke dag vandaag want we komen langs enorm veel strandjes. Eerst langs coopers beach etc. Erg mooi weer ook, veel zon maar wel een stevig windje. Karikari peninsula overgeslagen maar de volgende twee peninsulas wel ingegaan om de mooie route te rijden via de strandjes. Helaas geen mooie schelpen tegengekomen net als toen ik hier met m'n ouders was. Zo langzaam onze weg naar Paihia gemaakt. We hebben er nog even over gedacht om de beroemde fish& chips uit mangonui te eten maar het was half twaalf dat we er langs kwamen. Nog een beetje vroeg. In Pahia gekomen eerst naar de i site gegaan om te informeren wat er te doen is.. John wil nl graag vissen in the Bay! Ongeveer 6 bedrijfjes bieden dat aan dus genoeg keuze. Een uitgekozen voor morgenochtend van 9 tot 2. Door het stadje gelopen wat uit niet veel meer dan een winkelcentrumpje vol toeristische winkeltjes bestaat.. En een campsite opgezocht een stukje verderop (beachside holiday park).

Dag 43 Paihia
12 Mei 2007

De auto geparkeerd op een parkeerplek die volstond met kamperende campers vanwege een country rock festival hier in de Bay of Islands... Lekker goedkoop daar midden in de stad camperen. De boot opgezocht... Die had wel een likje verf nodig maar we vertrouwden het wel :) En op naar de vis! Erg leuke ochtend gehad. John was de kampioen undersized vissen vangen (die moesten dus weer terug). Maar van de vissen die we mochten houden hadden we drie in totaal. Mooie snappers. Die we schoongemaakt en wel meekregen. Andere vissen die aan boord zijn gevangen zijn Kowhai (weet niet of ik het goed schrijf) en kingfish (lang niet zo groot als die m'n vader altijd vangt natuurlijk :) En van die laatste kregen we ook twee stukken mee om lekker op te eten :) Dus dat word vis eten de komende paar dagen. Maar John kennende zijn ze zo op...
De vis in de camper koelkast gestopt en eindelijk internet gevonden om dit allemaal in te typen...

Dit keer hebben we het typen gedeeld, gaat wel wat beter... Maar u moeten we weer vakantie vieren... We hebben niet zo veel dagen meer over om van dit mooie land te genieten..Dinsdag willen we bij Adriana en Klaske zijn in Whangarai en Donderdag avond bij David in Auckland. Zaterdagavond moeten we al weer vliegen.. Lekker in Rarotonga uitrusten..