Monday, 9 April 2007

De eerste week is voorbij gevlogen!

Happy pasen allemaal! We zitten nu in Franz Josef eindelijk ff achter internet.
Er is veel gebeurd in de afgelopen week hier is dus het verslag!

Dag 2 Auckland >> Otorahanga
Zondag 1 April

Ongeveer half tien vertrokken bij David en Christina, na lekker te hebben ontbeten en ff achter internet gezeten te hebben. Het weer was zonnig met af en toe een wolk, heerlijk weer. Via Highway 1 naar het zuiden. De weg werd al snel van zes- naar vier- naar tweebaans. Besloten om naar Port Waikato te gaan op advies van GB. BIj Port Waikato verkeerde afslag genomen en via slingerweggetje met mooie omgeving bij een gravelweg (grind) uitgekomen. Verkeerd, zeiden we allebei. Dus terug en bij Port Waikato nog een grote NZ furseal, zeehond gezien. En zeker vier dode possums. Terug op HW1 eerst lekker gegeten bij Pukeno en afgesloten met een tip-top ijsje. We hadden maar twee bolletjes besteld maar het was wel heel veel. Via Hamilton met bezoek aan Warehouse en Countdown naar Otorahanga waar we om 17.30 aankwamen. Op campsite naast het kiwihouse gestaan. Erg klein maar lekker rustig. 's Nachts hoorden we de kiwi roepen, dat was wel heel speciaal.

Dag 3 Otorohanga >> New Plymouth
Maandag 2 April

Tien uur van de camping vertrokken en naar kiwihouse gegaan. Eerst kwamen we in een ruimte met twee baby Tuataras en geckos. Vervolgens naar het kiwihuis gegaan waar we een klein mannetje en een groot vrouwtje zagen. Het vrouwtje liep een beetje gek te doen. Heen een weer naar achteren. Misschien kwam dat wel doordat een mannetje uit een van de andere vertrekken riep. Het was wel een geweldig gezicht en we hebben er lang gestaan om foto's en filmpjes te maken. Erg mooi. Daarna langs allemaal voilleres met verschillende soorten vogels gelopen. De Kea en Kaka waren net gevoerd erg leuk om naar te kijken. ALs laatste door een walk through aviary gelopen, waar verschillende soorten vogeltjes in vlogen (dikke duiven, silvereyes etc) en ook zagen we een Tuatara zitten. Helaas de kiwi niet kunnen zien (als die er al in zat). 11.45uur uit Otorohanga vertrokken richting New Plymouth. Super mooie rit. Eerst glooiend heuvellandschap, vervolgens veel mooie bomen en wat ruigere natuur, ook werd het hier wat meer bergachtig. Bij de kust aangekomen de camper aan de kant van de weg gezet en met een geweldig uitzicht op de oceaan gegeten. Rond half zes aangekomen in New Plymouth en bij de Belt Road holidaypark geparkeerd op een plekje met ocean view... Erg mooi. Helaas werd het al snel donker. John heeft lekkere steak gemaakt met corn en aardappeltjes en kumara, zoete aardappel.

Dag 4 New Plymouth>> Levin
Dinsdag 3 April

's Ochtends lekker gedoucht en daarna ontbeten met ons mooie uitzicht op zee. Helaas geen dolfijnen gezien. Vies water geleegd en vervolgens onderweg. Zan het eerste stuk gereden, John de rest. We wilden eerst naar een camping in de buurt van Palmerston North aan het strand van HImatangi maar daar aangekomen was het nogal eenzaam en verlaten. Dus verder gereden en in Levin een campsite opgezocht. Eerst even een broodje gegeten bij de subway in Levin en wat kampeerspulletjes gekocht en gepint. Ongeveer vijf uur aangekomen in campsite. 's Avonds hebben we kayaken in de Abel Tasman geboekt omdat het dan wel eens druk kan worden vanwege het drukke paasweekend. Erg vroeg op bed omdat we allebei moe zijn van de lange rit.

Dag 5 Levin >>Wellington
Woensdag 4 April
Redelijk op tijd vertrokken na eerst het 'chemish toilet' geleegd te hebben. Vanuit Levin op HW1 naar Wellington. Mooi weer en rit langs de mooie westkust. Geen fruit& veges kunnen halen omdat John ze steeds voorbij reed :) Bij Wellington werd de lucht als maar grijzer en grijzer. Het verkeer werd ook drukker. Eerst langs de Ferry terminal. In een keer gevonden. John heeft even gevraagd of we 's nachts daar de camper kunnen parkeren en dat was geen probleem. En toen ging het regenen en niet meer gestopt tot ver in de avond. Jemmer. Wellington door gereden. Zan herkende het wel weer een beetje. Op onze kaart stond Silke haar adres niet dus eerst maar even bij hij postoffice gestopt (bleek het twee straten verderop te zijn :) Mooi huis met uitzicht over downtown. Samen met Alex en Silke thee/koekjes gedaan en vervolgens naar Te Papa, een mooi museum gegaan. Ongeveer twee en een half uur rondgelopen, wat veel info daar! Via winkelstraat naar Cable car gegaan. Koffie boven gedaan. Het werd al donker dus snel boodschappen gedaan en daarna lekker bij Silke gegeten. Rond 22 uur naar terminal gegaan Stonden gelukkig al meer campers. Was wel beetje lawaaiig met veel vrachttreinen die langs reden.

Dag 6 Wellington >> Marahau
Donderdag 5 April

Vroeg op want uiterlijk 7.30 inchecken. Dus opstaan en opruimen en in de rij met de auto. We waren niet de enige camper, de boot was volgeboekt. Het was erg druk. Eerst bij vertrek foto's buiten gemaakt van zonnig Wellington. Daarna 'kiwi breakfast', gelukkig wist John een tafeltje te vinden. Na ontbijt buiten gaan zitten in de zon en genieten. Tussen de Marlborough sounds was het geweldig! Veel foto's gemaakt natuurlijk. Via bochtige weg kwamen we bij Nelson, erg mooi. Hier in de buurt zijn veel wijngaarden en fruittelers. 'No wonder' want de zon schijnt altijd. En het weer was dus ook erg mooi. We besloten om niet in Motueka te overnachten maar een stukje door te rijden naar Marahau, waar we morgen gaan kayaken. Een mooi motorcamp gevonden en besloten hier voor twee nachten te gaan staan. Marahau is een klein plaatsje aan het strand op de zuidelijke grens van het Abel Tasman National Park. Hier gaan we morgen een klein stukje van lopen en terug kayaken. Eerst even bij het kantoortje langs lopen en even benen strekken. Weersvoorspellingen lijken goed morgen, pas tegen het einde van de middag wat regen.

Dag 7 Tramping & kayaking in Abel Tasman
Vrijdag 6 April.

Vroeg op. We gaan eerst een stuk lopen en dan worden we ergens op een strand opgepikt om terug te kayaken. Om half tien waren we bij de start van de track. Via vele kronkel paadjes en beekjes hadden we mooie uitzichten van de omgeving. Echt geweldig. Het was blauwe lucht en de bomen gaven schaduw wat ook lekker was. We kwamen aardig wat andere wandelaars tegen, het is een bekende wandelroute. Wij hebben 1/2 dag gedaan terwijl de hele tocht iets van drie of vier dagen is. UIteindelijk op een klein strand uitgekomen, heel mooi. We wilden lekker zwemmen maar het is gebleven bij een korte duik, wat we heel goed van onszelf vonden want het water was KOUD. Was ook andere groep kayakers die dit strand als tussenstop gebruikte. Om 2 uur was onze groep er en gingen we ons klaar maken. We waren met 13 man waaronder twee begeleiders die ons kayaken leerden en onderweg wat van de omgeving vertelden, de groep bestond uit Amerikanen, Engelsen, Nederlandsers (wij en een ander stel), een Zweed en NZers. Laatste stukje als groep een zeilboot gevormt en op de wind terug naar Marahau. We begonnen net het kayakken onder de knie te krijgen. Thuis lekker gedoucht en daarna lekker uit eten, een verlaat verjaardagskadotje voor John.

Dag 8 Marahau >> Hokitika
Zaterdag 7 April

Vroeg op omdat we een lange rit voor de boeg hebben en ook de hele dag bergachtig gebied omdat we van de oostkust naar de west kust gaan. Weer een mooie route en een hele mooie dag.
372 KM gereden. Vandaag de beslissing genomen dat we de Milford track gaan afzeggen. We zijn veel te veel aan het haasten en rijden veel mooie dingen voorbij. We willen anders (rustiger) reizen en lekker van alles kunnen genieten. Misschien hebben we ook wat te licht over de Milford track gedacht en zijn we niet goed voorbereid en hebben we niet de goede spullen. Heel erg jammer want het leek geweldig en we willen het ook zeker nog eens doen. Door deze track over te slaan hebben we vier extra dagen op het zuid eiland en kunnen we meer dingen bekijken en het rustiger aan doen. Gedurdende de rit vandaag werd het grijzer maar aan de westkust is de kans op regen veel groter, door de wind en ligging valt hier de meeste regen van heel NZ. Tegen vier uur werd het al goed donker. In Hokitika net het laatste plekje op een campsite gevonden (het is nogsteeds druk paasweekend). Aardige mevrouw van campsite vertelde ons allemaal info van de omgeving. Ze hebben hier ook glowworms, niet in een grot als normaal maar in struiken. Te veel regen om het 'out te checken' :) Morgen hopelijk.

Dag 9 Dag Hokitika
Zondag 8 April

Happy Easter. Balen want we hebben niet boodschappen gedaan, dus laatste restjes vandaag. 's Ochtends muesli met melk en yoghurt, 's middags een eitje en 's avonds hertenvlees met groenten, rode bietjes en langs de weg gekochte aardappelen.... So no complains here :)
Lekker uitgeslapen en besloten nog een dag te blijven op deze motorcamp. Prachtig weer tot ver in de avond, geen wolkje aan de lucht. Beach wandeling gemaakt over het mooie stenen strandje en zo naar Hokitika gelopen. Door plaatsje heen gelopen en terug naar campsite via de weg weer terug naar de motorcamp. Na de lunch zijn we naar Shantytown gegaan. Dit is een museumdorp wat laat zien hoe de Westcoast van Nieuw Zeeland eruit zag ten tijde van de Goldrush rond 1900. Erg leerzaam om allemaal te zien. Zijn ook met een stoomtreintje een stukje wezen rijden. In de vele gebouwen die ingericht zijn alsof het 1900 was gegaan en een lekker ijsje gekocht. Aan het einde van de middag weer naar de motorcamp gegaan. Hier de campervan opgeruimt, want nog niet alles had z'n vaste plek gekregen. Daarna lekker van de zon genoten. Voor het avondeten nog van mooie zonsondergang op het strand genoten. Ook de glowworms gekeken. Moest in het donker via een reling ernaar toe. Toch stiekem ff af en toe met de zaklamp gekeken. Gaaf gezicht om al die gloeiende wormen te zien hangen. Op de weg terug nog een possum op 50 cm van me vandaan gezien. Hij was meer verrast dan dat ik dat was.

Dag 10 Hokitika >> Frans Jozef
Maandag 9 April

Op gestaan en de camper weer klaar gemaakt op een stuk te gaan rijden. s'ochtends eerst maar ff de boodschappen gedaan. Daarna via de benzinepomp op weg naar Frans Jozef. We hadden nog niet ontbeten. Dus op een rustplaats niet ver buiten Hokitika lekker in de zon van vers gekochtte bolletjes genoten. Bleek dat we op een DOC park stonden. Zeg maar het staatsbosbeheer van Nieuw Zeeland. Van hieruit zijn diverse wandeltochten te doen, kan je kamperen etc. Je hebt er vele door Nieuw Zeeland en we zullen vanaf nu ook enkele nachten op dit soort parken overnachten. Nu eerst verder naar Frans Jozef Gletsjer. Weer hele andere natuur hier en een mooie rit langs de kust. In Frans Jozef de Nieuw Zeelandse VVV opgezocht en hier de Milford Track geannuleerd. Daarna zijn we naar een internet cafe gegaan. Waar we dit allemaal intypen :) Wel grappig want het is in een bus. Straks nog naar de Gletsjer kijken en dan kamp opslaan.