Monday, 16 April 2007

Update van de tweede week...

Daar zijn we weer met een mega update, bereid jullie maar voor!!

Dag 10 Hokitika >> Frans Jozef
Maandag 9 April

Na het internetten zijn we naar Franz Josef gegaan, maar omdat het al wat laat op de middag was geworden hebben we besloten om morgen hier weer te gaan kijken. We hebben die avond en nacht voor het eerst op een DOC camping gestaan. We vonden het eerst nog wat spannend, maar nadat die avond meer en meer campers kwamen kregen we een veilig gevoel hierover.

Dag 11 Franz Josef >> Jacobs River
Dinsdag 10 April

Om 8 uur ging de wekker. Lekker ontbeten, nog ff snel internet gecheckt. Wandeling gedaan bij Franz Josef gletsjer. Erg mooi. Vervolgens door naar Fox Gletsjer. Besloten om niet Lake Mathieson te lopen, want het regende. Korte walk gedaan door mooi forest met spooky trees en swingbridge. Gegeten en via het stadje Fox (groter dan Franz Josef), naar één van de pakeerplaatsen voor een wandeling naar de Gletsjer. Over een onverharde weg een stuk gereden waar vroeger de gletsjer was. Gave wereld van rotsblokken, stijle wanden, koude wind en lichte regen. Via rotsig pad naar gletsjer gelopen. Je kon er tot op 100 meter komen. Erg koud, maar indrukwekkend om te zien. De rivier nam blokken ijs mee stroomafwaarts en ook veel watervallen ontstaan door regen hoger in de bergen. Nog zo'n 30 kilometer naar het zuiden gereden naar goedkope camping. Erg kleinschalig, want maar twee camperplekjes waarvan wij de laatste hadden. Gedoucht en keuken gebruikt. s'Avonds kwamen er meer mensen in de cabins. Hele nacht hard geregend en druppelde wat water naar binnen. Daardoor wat onrustige nacht.

Dag 12 Jacobs River >> Wanaka
Woensdag 11 april

Vroeg op en om 9 uur op de weg. Veel regen onderweg, van motregens tot slagregens aan toe. Daar staat West-Coast om bekend er kan jaarlijks zo'n 6 meter regen vallen. Na Haast een mooie route na alle water wat gevallen was waren alle watervallen rijkelijk aanwezig. Bij Haast nog ff in de regen het toilet geleegd. Gelijk naast de weg vele watervallen, mooi om te zien. Ook uit de auto voor twee korte wandeling voor grotere watervallen. Erg indrukwekkend. Toen we uit de dicht beboste bergen kwamen, kwamen we in een andere wereld: the Southern Alps. Ruime valleien met hoge bergen waarvan sommige met eeuwige sneeuw. Bij mooie winderige plek aan Lake Wanaka gegeten. Bij Albert Town DOC campsite gezien waar we overnachten, maar eerst Wanaka ingegaan. Stadje vanwaar je zo de skivelden op kan of zomers lekker kan zonnen aan het meer. Wel heel gezellig stadje en erg toeristisch. Een hele mooie foto expositie gezien van allemaal luchtfoto's. Naar I-site (VVV) geweest en om 5 uur lekker thais/japans gegeten.

Dag 13 Wanaka >> Queenstown
Donderdag 12 april

Na een hele koude nacht rustig aan wakker geworden. In Wanaka nog ff snel langs winkeltje om wat NZ shoppen. Via een gave route (hoogste punt in NZ waar een geasfalteerde weg is neergelegd, 1019 meter) komen we aan in Queenstown. In de Gardens de camper geparkeerd en een broodje gegeten. Van hieruit naar boulevard gelopen en gezien hoog hoog op een berg waarvandaan Suzanne 6 jaar geleden aan een elastiekje naar beneden is gesprongen. Ik dus mooi niet, zei ik!!! We hebben lekker door Queenstown gelopen waar we lekker geshopt en bakje koffie bij starbucks hebben gedaan. Via een steil grindpad naar een mooie DOC campsite aan het meer gereden. Andere kampeerders vertelde ons daar dat er een storm kwam met veel sneeuw. Hopen dat we niet vast komen te zitten. Zo erg zal het wel niet worden. Die nacht trok de wind inderdaad aan...

Dag 14 Queenstown >> Te Anau
VRIJDAG 13 APRIL

Gordijnen open, Pffieuw geen meter sneeuw. Vandaag op tijd weer op pad. Er hangen wel donkere wolken om ons heen. Na goed kijken waren de bergen in vergelijking met gisteren veel witter. De hele reis naar Te Anau hebben we aardig wat sneeuwbuien gehad. Weer veel bergen, maar de weg was niet ze slingerend. Gelukkig want het is toch oppassen met dit weer. Op de radio vele meldingen van storm en koufronten. Opeens zien we tussen de sneeuwvlokken voor ons grote stoomwolken. VET een stoomtrein, klaar voor vertrek. Iedereen kreeg hetzelfde idee. In no time allemaal mensen met fototoestellen om dat 'unieke' plaatje te maken. In Te Anau aangekomen eerst bij de i-site gekeken naar het weer van morgen. Dat was moeilijk te voorspellen, dus morgen maar terugkomen. Vandaag was de milfordroad besneeuwd dus hopen dat we morgen wel die kant op kunnen. Bij de DOC info center een gaaf filmpje gezien van Fiordland National park.. Erg mooi. Daar ook nog wat informatie verzameld over conservation in NZ voor m'n (zan) project, erg blij mee. Het was bar koud, iedereen liep in dikke winterjassen en we hadden de kachel de hele avond bij staan.

Dag 15 Te Anau >> Milford
Zaterdag 14 april

We werden wakker toen de zon in ons raam scheen. Een goed teken want we wilden geen sneeuw. Het was een heel stuk warmer dan gisteren en ook bij het info center vertelden ze ons dat we gewoon de Milford road konden berijden. De rit was fantastisch! Erg veel stops gemaakt om foto's te kunnen maken. Er was een mooi mirror lake waar je foto's kon maken van de bergen om ons heen. Ook hebben we een berg beklommen (halverwege hadden we wel een beetje spijt maar we hebben toch maar doorgezet :) maar het uitzicht was een mooie beloning en we zijn erg blij dat we het hebben gedaan. Nog meer stops op mooie uitkijkpunten of bij watervallen meegepakt en rond een uur of vier in Milford aangekomen. Erg klein plaatsje tussen indrukwekkende bergen. De bergen hier zijn heel stijl, ze gaan vaak echt recht omhoog. Zoiets zie je niet vaak. 's Avonds lekker gedoucht en nog even email gecheckt. Ook nog Kea gezien, dat is een soort papegaai, erg mooi groen met rood, die alleen in het bergachtige/koude zuiden voorkomt.

Dag 16 Milford >> Invercargill
Zondag 15 april

Vroeg op omdat we een mooie boottocht door de Milford sounds voor de boeg hebben. We waren er veel te vroeg en mooi even daar op de haven kunnen rondkijken. Veel rondvaart boten voor de vele toeristen. We hadden het veel drukker verwacht maar we kwamen erachter dat de meeste toeristen niet slapen in Milford maar voor een dagje komen, dus later op de ochtend. Wij troffen het dus en we kregen zelfs een lekker ontbijtje met croisantjes en muesli en thee.. Daarna gelijk naar het bovendek om de mooiste foto's te kunnen krijgen. Het was ook minder koud dan verwacht, het zonnetje begon al door te komen en door de hoge bergen waren we beschermd tegen de koude zeewind. Ook nog Mitre peak gezien, een beroemde berg wat me heel bekend voorkwam (we hebben thuis een wandkleed ervan). Nog even buitengaats gekeken, weer erg mooie views met leuke commentaren van de 'skipper'. Op de terugweg nog bijna in een waterval gevaren, gelukkig zaten we net even lekker binnen, iedereen werd nat! We waren er bijna toen we nog een hele groep dolfijnen tegenkwamen die een stukje met ons meezwommen. Erg sierlijke dieren, er zat ook een kleintje bij..

Terug van de tocht gelijk de auto in omdat we weer verder wilden. We wisten nog niet goed waar we wilden slapen, we hadden een paar mogelijkheden, maar even kijken. Eerst nog even gegeten bij een meer onder Te Anau, lake manapouri, waar we opgegeten werden door de sandflies, dus snel maar verder. We hebben afgewisseld met rijden dus we konden wel een grote afstand maken. Tot nu toe heeft John bijna alles gereden maar op lange tochten is het beter om af te wisselen. Al bemoeit hij zich er nog wel veel mee :) maar dat mag best...
Na veel zoeken in Riverton rond half vier konden we de camping niet vinden en zijn we maar doorgereden naar Invercargill, een redelijk grote stad waar ze wel houden van hard optrekken in stoere auto's. Na zo'n lange rit hadden we geen zin meer om te koken en zijn we lekker gaan eten bij Waxy O'shea's Irish Pub. Veel te veel natuurlijk maar we moesten teruglopen naar de camping, wat ons goed deed. Morgen maar wat minder.. 's Avonds heeft John Zan dik verslagen met een spelletje en zijn we lekker gaan slapen.

Het bed bevalt trouwens goed, het is groot genoeg en John kan overdwars liggen dus dan steken z'n voeten niet uit.. Hij werd namelijk veel gestoken door muggen.. De camper is erg luxe met een wc en een douche en genoeg ruimte voor onze boodschappen en kleding. We zijn er blij mee (behalve als we weer eens onze kop stoten natuurlijk :)

Dag 17 Invercargill >> Bluff (misschien)
Maandag 16 april

Vanochtend konden we niet zo opschieten maar dat maakt niet uit. We hoeven alleen boodschappen te doen en internet te updaten. Wel eens lekker een dagje niet reizen. Morgenochtend nemen we de ferry naar Stewart Island (gaaf he?!) en waarschijnlijk slapen we vanavond in Bluff, het plaatsje waar de ferry vertrekt.. We zien wel. Het weer is mooi dus we gaan nu weer even genieten. Helaas hebben we (nog) niet zulk mooi weer als in Nederland, 26graden hoorden we al! Maar het is nogsteeds goed uit te houden hoor :) Het koufront is gelukkig voorbij en we hoeven niet meer een jas aan.

Bedankt voor alle berichtjes en we houden jullie op de hoogte,