Friday, 27 April 2007

Daar zijn we eindelijk weer.
Het is echt moeilijk om tijd/computers te vinden. En hoe langer je het laat wachten hoe meer tijd het kost om weer bij te werken... Maar nu kunnen we mooi even een paar uurtjes achter internet.. Het regent en we moeten nog maar 30 km tot de ferry die we vanavond om 6 uur nemen.

Dag 17 Invercargill >> Bluff
Maandag 16 april

Na internet naar Bluf gereden. Bluff is een vrij klein, beetje vervallen stadje.
Campsite was wel leuk aan het water, we konden de havenmond zien (veel golven)

Dag 18 Stewart Island
Dinsdag 17 april

Snel opstaan, broodje smeren en douchen want we gaan naar Stewart Island!
Gelukkig nog ruim op tijd voor de boot. De boottocht erheen was op een catamaran en we zaten bij de schipper in één ruimte. Erg leuk, de rit zelf was minder leuk met golven van twee tot vier meter. Zan had ook thee ghaald, niet zo'n succes, tussen de golven door drinken. john liep halverwege wat groen aan en we waren blij dat we op het eiland waren aangekomen. Eerst naar het infocenter om iets te boeken want we wilden het eiland wel zien en het was niet lekker weer om het te lopen. Een tocht die ons wel leuk leek in een auto dus die geboekt. het was nog maar half twaalf dus eerst maar even onze benen gestrekt en een gave wandeling gemaakt door heel erg dichtbegroeid bos (geen kiwi gezien :( daarna lekker gegeten met uitzicht over Halfmoon bay. Het plaatsje op Stewart Island heet Oban. De auto tocht was met een oud DOC opzichter van Stewart Island die twee en een half uur lang heeft verteld, heel interessant. Het hele eiland kunnen zien en toen bij de ferry afgezet, precies op tijd. Even snel kaartjes gestuurd met echt Stewart Island stempel. De terugrit was een stuk beter en zelfs nog hele leuke foto's en een leuk filmpje kunnen maken van grote albatrossen.

Dag 19 Bluff-Pounawea
Woensdag 18 april

Vandaag begin Catlins. Eerst in Invercargill tanken. een mooie dag met een paar wolken. 's Ochtends voor vertrek de
vertrekkende ferry nog op de foto gezet. Doel vandaag is Porpoise bay, want daar is de kans groot om Hector dolfijnen te zien. In de Catlins aangekomen naar een baai gereden via gravel road (onverharde weg) naar lighthouse waar op het strand allemaal zeeleeuwen voorkomen. 1 Zeeleeuw gezien in de branding :) maar wel een leuk gezicht. Die dag wel (per ongeluk) veel onverharde wegen tegengekomen, waar we eigenlijk niet op mogen rijden met onze campervan. Aangekomen in porpoise bay valt het ons allemaal tegen, wel een mooi uitzicht van hoge rots en dar lekker pannekoeken gegeten en genoten van het mooie uitzicht. Maar zonder een penguin, dolfijn of fossielbos (stond onder water) gezien te hebben, besloten om door te rijden. Nog Niagara watervallen tegengekomen, maar we werden voor de gek gehouden want de waterval was 3cm hoog! Naar DOC camping gezocht maar niet konden vinden en weer op gravel road dus zijn we omgekeerd en 's avonds in het donker campsite in Pounawea gevonden en daar lekker gegeten. Vandaag ook nog een campervan gezien die een ongelukje had gehad en half in de sloot (oid) stond. Verder niemand gewond en ze hadden onze hulp niet nodig. Maar het was wel op een gravel road, die zijn dus wel een beetje de pineut met hun contract met de campvervanverhuurder..

Dag 20 Pounawea >> Dunedin
Donderdag 19 april

Via een tip van de campingeigenaar (weer) naar zeeleeuwen kijken. Dus 's ochtends klein stukje gereden en het strand op gelopen. Was een mooie zonnige dag en druk met wandelaars. Gelijk al een paar zeeleeuwen tegengekomen die een beetje verliefd liepen te doen op het strand. Met een grote boog omheen gelopen want ze waarschuwen dat zeeleeuwen erg snel en gemeen zijn als ze zich bedreigd voelen.. Verderop zagen we nog 3 en in het water twee met twee kleintjes. Om de hoek lagen er nog veel meer te zonnen. Leuke foto's/filmpjes gemaakt. Verder gegaan via de Southern scenic route richting Dunedin. Erg bergachtig allemaal. Op een gegeven moment weer op stuk onverharde weg dat ons via een bergtop naar de kust bracht. En zo via de kust naar Dunedin gereden. Campsite in Dunedin gevonden en rond drie uur lekker in het zonnetje gezeten vakantie gevierd..

Dag 21 Dunedin >> Oamaru
Vrijdag 20 april

Vroeg op en campervan op station op allday parkeren gezet. Net op tijd bij Cadbury fabriek aangekomen want we konden het niet vinden, we zaten in de verkeerde straat. Leuke tour gemaakt door chocoladefabriek en lekker allemaal dingen kunnen proeven, eerst een dvd gekeken en toen een haarnetje op en door de fabriek. Super veel chocola gezien. Duizenden pakketten in opslag. Door Dunedin gelopen en erg lekker en goedkoop Indisch gegeten. Rond drie uur naar Oamaru gegaan. In de Lonely planet gelezen dat je hier, vlak voor het donker word Yellow eyed penguins kan zien op een bepaalde plek. Eerst verkeerd gereden naar een andere penguin kolonie met blue penguins. Maar wij wilden graag die andere zien. Aan de andere kant van de berg moesten we zijn. Het werd snel donker dus hopen dat we nog wat konden zien. Eerst in de verte zagen we ze onder ons op het strand waggelen, erg gaaf gezicht, maar iets later kwamen ze ook helemaal bovenaan en op twee meter afstand mooie foto's kunnen maken. Vet Cool!

Dag 22 Oamaru >> Akaroa
Zaterdag 21 april

Weer verder op weg naar het noorden. Eerst nog een bakkie gedaan in een kaasfabriek met beroemde lekkere cheesecake, een soort kwarktaart. Beetje lange rit naar Akaroa, een peninsula wat in de baai van een uitgestorven vulkaan ligt. Veel franse en engelse geschiedenis.
Via afsnijroute, vie boerenwegen bij de hoofdweg naar Akaroa gereden en nog achternagezeten door een hond, schrikken want we reden best hard en hij zat bijna onder onze wielen. We reden niet te hard ofzo, je mocht er honderd en dat reden we lang niet. Nog door de wolken gereden heel hoog op de berg richting Akaroa, heel apart! Net voor sluitingstijd bij i-site een dolfijnen/wildlife trip geboekt want Akaroa staat bekend om hectordolfijnen. Rondje door het leuke stadje gelopen en lekker buiten fish en chips gegeten, erg lekker. Het is ook al weer een stuk warmer als in het zuiden, dat was echt koud! Gave camping daar met mooi uitzicht over de baai en Akaroa.

Dag 23 Akaroa
Zondag 22 april

Lekker uitgeslapen want daar krijgen we niet vaak de kans toe. Om half twee cruise op redelijk grote, volle boot. Gelijk voorop gaan zitten want daar kan je alles natuurlijk het beste zien. Moet er natuurlijk niet een groep japanners voor je gaan zitten! Maar die kregen het halverwege koud en wij hadden weer mooi uitzicht :) Het was ook wel fris in de wind, zeker als we wat harder voeren. De skipper heeft ons precies verteld wat voor veiligheidsmiddelen er aan boord zitten, en we weten nu precies wat een marifoon doet ;) Gelukkig was hij ook zo uitgebreid over de rest en hij heeft ons uitgebreid verteld over alles wat we tegenkwamen en over geschiedenis. Eerst de lange inlet uit en nog een penguin tegengekomen (even de naam vergeten, iets met witten voeten :) En toen richting dolfijnen, we moesten opletten voor mickey mouse oren in het water. Want de hectordolfijn heeft niet een spitse rugvin maar een ronde. Yes, we zagen er twee op ons afkomen. Echt gaaf, ze speelden een beetje om ons heen en vonden alles super interessant. Veel foto's en film gemaakt natuurlijk. Echt gave beestjes. Ik heb er in mijn masterproject ook over geschreven en nu kan ik dit natuurlijk ook mooi gebruiken. Er zijn nog maar een paar duizend van dit soort dolfijnen op de wereld, heel zeldzaam. Later kwamen er nog veel bij. In totaal hebben we er wel vijftien of twintig gezien. Er kwam nog een boot aan die ging zwemmen met ze, daar nog even naar gekeken maar de dolfijnen vonden ons interessanter en na tien minuten ofzo weer richting huis gegaan. Nog baby New Zealand fur seals gezien en gehoord. Op de terugweg nog langs zalmfarm. In Akaroa lekker warme chocolademelk gedronken om op te warmen en rustig naar de campervan terug gelopen!

Dag 24 Akaroa >> Christchurch
Maandag 23 april

Een klein stukje rijden vandaag en nog voor 12 uur op de campsite. Camper ff schoongemaakt, gegeten en naar city center gegaan. Alle parkeergarages van Christchurch gezien en uiteindelijk toch nog een plekje voor ons campertje (die net iets te hoog was ) gevonden, vlak bij de botanical gardens. Door gardens richting stad gelopen, erg mooi daar, allemaal verschillende soorten bomen en planten, en eenden die bommetjes maken. Er rijden hier allemaal oude trams maar wij hadden meer zin om te lopen. Het is allemaal erg Engels, de gebouwen en straatnamen doen allemaal Engels aan. Je kan net als in Cambridge (die in Engeland dus) ook punting doen op de rivier de Avon. Doet mij een beetje denken aan die gondola's in Venetie. Leuk door centrum gelopen langs de oude cathedraal en aan het einde van de middag terug naar campsite. Daarna nog even snel naar warehouse gegaan om een koekenpan te kopen, want die van de camper is niks en we moeten nog een maand. De camper staat de hele tijd blauw als we koken.. Het kost allemaal niks en voor 16 dollar (9euro) een gekocht, hadden we veel eerder moeten doen!

Dag 25 Christchurch >> Kaikoura
Dinsdag 25 april

Lekker geslapen, John gedouched met beide muntjes die we hadden gekregen want Zan had 's avonds in de campervan gedoucht. Eerst naar Antartic center. Dat is een center over de zuidpool met allemaal leuke activiteiten en informatie. Christchurch is de opstapbasis voor alle expedities naar de zuidpool, vandaar. Erg gaaf. Ook in een ruimte waar ze een antartic storm nabootsten gestaan met temperaturen van -25. Viel ons best mee hoe koud het was, het klinkt kouder dan het was. Maar wel leuk natuurlijk met wind en zelfs sneeuw. Tegenover het gebouw staat een grote americaanse hangar, want hun hebben natuurlijk het grootste belang. Veel geleerd over vroeger en nu. En ook een opvangcentra voor de little blue penguins gezien met grappige beestjes met allemaal een gekleurd bandje om hun vleugel. de stelletjes hadden dezelfde kleur, het vrouwtje rechts en het mannetje links. Er was een blinde en een zonder rechterpootje.. Na drie uur daar rondgewandeld te hebben richting Kaikoura gegaan . Mooie rit door al weer wat minder rotsig landschap. Meer groene heuvels en boerderijen en later ook wijnboeren. Rond half vijf in Kaikoura bij i site walvistocht geboekt want daar staat deze plek om bekend! Op holidaypark van gekke japanner en in het stadje wat gegeten. Ook twee anti zeeziek tabletjes gekocht voor morgen want dat raadde ze aan.

Dag 26 Kaikoura >> Blenheim
Woensdag 27 april ANZAC day, de Nieuw Zeelandse en Australische herdenkingsdag van beide wereldoorlogen.

Vroeg op want om 9 uur moeten we whale watchen!! Gelijk anti zeeziekpilletje ingenomen en ingecheckt. De zee was super rustig en de zon scheen lekker dus de perfecte dag hiervoor. Een half uur wachten op de toer, dus lekker koffie genomen en even het strandje opgelopen. Met een bus naar de boot. Prachtige catamaran, alles tiptop in orde. we varen we g en komen meteen dusky dolfijnen tegen, maar we zijn voor sperm whales gekomen dus we stoppen niet en zetten koers voor dieper water. Onze Maori tourguide vertelt ons alles over de omgeving en waarom hier zoveel sealife is. Dit is omdat het zo diep hier is, met genoeg gelegenheid voor beschutting. waardoor er dus voldoende voedsel is voor iedereen. We gingen naar GPS positie waar die ochtend walvissen waren gezien. Een walvis blijft vijf tot tien minuten boven om te ademen en dan 40 tot60 minuten onder water, de grote diepte in. We zien er een op een afstand en varen er heen, maar nog voor we er dichtbij zijn, zien we z'n staart zwaaien, wat betekend dat hij naar beneden gedoken is, voor dit uur. Later zien we nog twee walvissen en een uur na dat deze is ondergedoken zien we deze ook weer bovenkomen. Little nick, Tianga en Noodle hebben de walvisspotters deze walvissen genoemd. Machtig om te zien, die grote dingen. Via seals teruggevaren en op de terugweg nog een grote groep dusky dolfijnen tegengekomen. Mooie foto's gemaakt van deze gave dolfijnen. We hebben nu al drie soorten gezien!!

Na het eten op weg naar Blenheim, net gehaald met brandstof. Boodschappen gedaan en getankt en om 17oo op gave campsite naast riviertje.

Dag 27 Blenheim
Donderdag 26 april

Vandaag lekker kunnen uitslapen en om twaalf uur opgepikt worden voor een wijntoer.
Eerst gaan we eten in een vineyard en wijn proeven. Erg gaaf buiten gezeten, het weer is lekker.
Een uur later worden we weer opgehaald en gaan we verder met onze toer. Langs stuk of 5 wijngaarden gegaan en ook langs chocoladefabriekje. Het was een erg leuke dag, het weer sloeg later in de middag om en het regende maar we hebben veel gezien en geproeft. Er waren vier Australiers die ook met de tour meegingen en daar erg mee gelachen. 's Avonds nog met hun uit eten gegaan in de pizzaria tegenover de camping.

John heeft geprobeerd foto's online te zetten maar dat wilde niet zo goed op deze computers. Morgenochtend proberen we het in Wellington.. We hebben het nu in ieder geval op de Epson staan dus dan zou het wel snel moeten lukken.

PFFFF......
Groetjes John en Zan

2 comments:

Anonymous said...

For some reason, I can’t see all of this content, stuff keeps hiding? Are you taking advantage of java?